بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» 5 قدم تا شادی؛ چگونه شاد باشیم؟

5 قدم تا شادی؛ چگونه شاد باشیم؟

چگونه شاد باشیم؟


 یکی از راه‌های به دست آوردن احساس شادی و خوشحالی معاشرت با افراد مثبت اندیش، موفق و آینده نگر می باشد. این افراد به شما در زندگی انگیزه می‌دهند.

چگونه جنسیت بچه را حدس بزنیم؟ مطلب مرتبط چگونه جنسیت بچه را حدس بزنیم؟

 

مقدمه 

همه ما زندگیِ پر نشاط و شیرین را دوست می داریم و نسبت به شادکامی و طراوت اشتیاق و علاقه فراوان نشان می‌دهیم و از غم و اندوه نفرت عمیق داریم. شادی، یکی از نیازهای اساسی انسان در زندگی بوده و عاملی برای رشد و موفقیت آدمی به شمار می رود. سرور و نشاط، تأثیر بسزایی در افزایش توانایی و فعالیت سالم خواهد داشت و به زندگی شخص معنا می دهد. نتیجه این صفت، رهایی انسان از افسردگی و دوری از ناراحتی ها است که در پرتو آن آرامش نیز فراهم می‌شود. 

 

»نکته : خنده و گریه از طرف خداست

خنده و گریه به دست خداوند مهربان می باشد و اوست که می‌خنداند و می گریاند. وَأَنَّهُ هُوَ أَضْحَکَ وَأَبْکَىٰ،و هم اوست که (انسانهایش را) شاد و خندان می سازد و غمگین و گریان می کند.اما زمینه ها و بسترهای هم وجود دارند که انسان برای خودشان فراهم ساخته که شاد باشند یا غمگین . هر یک از ما می‌توانیم شرایطی را برای خودمان ایجاد کنیم تا شاد زیستن را فرا بگیریم. 


قدم اول: توکل و ایمان به خداوند


توکل بر خداوند، آدمی را به منبعی پر قدرت و بی پایان پیوند می دهد و خود، یکی از عوامل پدید آورنده آرامش و شادی در قلب انسان می باشد. «توکل؛ یعنی واگذاری امور خود به مالک خویش و اعتماد به وکالت او و مالک فرد، کسی می باشد که بر مصلحت او، واقف باشد و خداوند متعال، این گونه می باشند. رسیدن به این نوع دل بستگی به پروردگار بزرگ مرتبه، نشانه کمال معرفت انسان است؛ زیرا انسان، هر قدر خدا را بهتر بشناسد و از قدرت و رحمت و حکمت او بیشتر آگاه شود، دل بستگی او به آن قدرت و ذات بی همتا زیادتر خواهد شد.


قدم دوم: نگرش مثبت 

جهان بازتابی از خود ما می باشد وقتی برای خودمان احترام قائل شویم، برای دیگران هم احترام قائل خواهیم شد. وقتی با افکار مثبت به همه نگاه بکنیم، راهی برای نفوذ غم و اندوه بی مورد باقی نخواهیم گذاشت. گام دوم شاد زیستن، اینست که همیشه از خود به خوبی یاد کرده و از کلمات و صفات خوب و زیبا برای خودمان استفاده نماییم. اگر مثبت بشویم، تصویر جالب و دلنشینی از دنیای اطراف خود خواهیم داشت و همه چیز برای ما نشاط آفرین خواهد بود. 

روزگار با انسان معامله متقابل می‌کند اگر بخندید به شما می‌خندد و اگر چین بر ابرو بیاندازید، او هم مقابل شما اخم می کند. اگر مهربان و صمیمی بشوید، در اطراف خود مردمی را خواهید دید که همه شما را دوست داشته و گنجینه دلها را به روی شما باز خواهند کرد. 


قدم سوم: ناامیدی را از بین ببرید

هیچ‌وقت از خوشحال بودن ناامید نباشید. هرچه هم زندگی سخت باشد، باز هم یک موهبت باارزش می باشد. حتی وقتی که زندگی سخت شود، با خوشحالی فقط به اندازه‌ی انتخاب خودتان فاصله دارید، انتخاب برای شاد بودن و شاد زیستن. همیشه لبخند زده و بدانید که شما استاد شادی و خوشحالی می باشید.

نکته: زندگی پُر از قطعی و وصلی ، شادی و رنج ، نشاط و غم ، امید و شکست و... می باشد. در دنیایی که ما زندگی می کنیم، شادی و رنج با یکدیگر آمیخته می شوند و زندگی ما را می سازند. زندگی نمی تواند سراسر با شادی و سرور همراه بشود، ناملایمات در عرصه زندگی، امری گریزناپذیر هستند اما اینکه شاد باشید یا غمگین، دست خود شماست.

چگونه بفهمیم افسردگی داریم؟ مطلب مرتبط چگونه بفهمیم افسردگی داریم؟


قدم چهارم: با افراد ناامید و مایوس معاشرت نفرمایید

یکی از راه‌های به دست آوردن احساس شادی و خوشحالی معاشرت با افراد مثبت اندیش، موفق و آینده نگر می باشد. این افراد به شما در زندگی انگیزه خواهند داد و با همنشینی و معاشرت با آن‌ها احساس خوب و مثبتی به زندگی پیدا خواهید کرد. ولی همنشینی با افراد مایوس و ناامید، احساس غم و اندوه به شما داده و آینده را برای شما تیره و تار نشان خواهند داد. 


قدم پنجم : برای زندگی خود هدف داشته باشید

نداشتن یک هدف و برنامه خوب سبب فرسودگی روحی شما می‌شود و شادی را از شما دور می‌کند. برای داشتن یک زندگی رضایت بخش و شاد باید هدف سبک زندگی خود را بیابید و با صداقت تمام آن را دنبال نمایید. ببینید چه چیزهایی برای شما اهمیت دارد و جرات پیگیری آنها را برای خودتان فراهم سازید برنامه خود را به گونه ای

 پی ریزی نمایید که شادی و طراوت در او زیاد باشد. امام علی (علیه‌السلام ) در کلامی فرمودند: کسی که کم شاد باشد(شادی‌هایش کم باشد)، آسایش او در فوت کردن، است. 

 

خلاصه مطلب

عواملی معنوی مثل تلاوت قرآن، دعا، نماز، تفکر در آفریده های خداوند، ایمان، صدقه دادن و پرهیز از گناهان، از جمله عواملی هستند که زمینه هاى روانى و روحى شادى را برای شما فراهم مى کنند و عواملى چون، تغذیه مناسب، ورزش، بوى خوش، خودآرایى، پوشیدن لباس هاى روشن، پیاده روى و نگاه کردن به سبزه ها از آن دست عواملى اند که زمینه هاى مادى و جسمانى نشاط را برای شما فراهم مى آورند؛ هر چند که پس از برخوردارى از نشاط جسمانى، شادى روحى نیز نصیب شما مى شود(هم ظاهر مهم است هم باطن)



منبع: راسخون-آخرین خبر

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده