بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» 12 روش برای تقویت مغز و حافظه

12 روش برای تقویت مغز و حافظه

12 روش برای تقویت مغز و حافظه

چگونه می‌توان مغز را فعالتر کرده یا راه‌های تقویت حافظه برای درس خواندن و بخاطر سپاردن فرمول ها چیست؟ اگر سوالی مثل این دارید که چگونه می توان از توانایی های مغزمان استفاده کنیم یا چه بخوریم تا حافظه قوی داشته باشیم، چگونه از مغز خودمان کار بکشیم یا راه‌های تقویت هوش،کدام است؟

 این مطلب را بخوانید.

 چه بخواهید برای امتحان فردایتان سریعاً توانایی ذهنی‌تان را افزایش داده یا چه بخواهید مغزتان را در مقابل بیماری‌ها محافظت نمایید می‌توانید از توصیه‌های زیر استفاده بفرمایید.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین


برای تقویت حافظه و مغز خود با ما همراه باشید .


1. طوفان ذهنی.

 طوفان ذهنی می‌تواند به مغزتان نیرویی که برای انجام کار نیاز دارد را بدهد. یک تمرین دست‌گرمی قبل از شروع هر فعالیت اصلی مثل نوشتن یک مقاله یا مطالعه برای یک امتحان عالی است. در بسیاری از اوقات طوفان ذهنی موجب تقویت خلاقیت شما خواهد شد.


2. نفس عمیق بکشید. 

تنفس عمیق به افزایش جریان خون و سطح اکسیژن شما کمک می‌کند که این خود باعث می‌شود مغز عملکرد بهتری نشان بدهد. هرروز به مدت 10 تا 15 دقیقه تنفس عمیق داشتن در بلندمدت به افزایش توانایی مغز کمک می کند اما کشیدن نفس عمیق درست قبل یا حین مطالعه یا امتحان، می‌تواند جریان خون و اکسیژن در مغز را افزایش داده و ضمن کاهش سطح اضطراب به عملکرد بهتر مغز کمک زیادی می کند.


3. چای سبز بنوشید.

 بر اساس پژوهشی که در مجله‌ی آمریکایی تغذیه‌ی بالینی منتشرشده، نوشیدن روزانه 5 عدد فنجان چای سبز می‌تواند به کاهش 20 درصدی احتمال ابتلا به گرفتاری‌های روانی کمک زیادی کند. چای سبز علاوه بر این می‌تواند مانند کافئین مغزتان را در حالت آماده‌باش کامل در تمام طول روز نگه بدارد.


4. استراحت کنید. 

یک راه خوب برای اینکه دوباره شارژ بشوید، استراحت کردن است. این استراحت می‌تواند 15 دقیقه گشت‌وگذار در اینترنت باشد یا برای مدتی به کاری متفاوت بپردازید تا ریتم کار مغزتان عوض بشود.



5. بخندید

حتماً شنیدید که خندیدن بر هر درد بی‌درمان دوا است؟ علاوه بر این خنده باعث می‌شود قسمت‌های مختلفی از مغز تحریک شده و به این ترتیب به شما اجازه می‌دهد تا وسیع‌تر و آزادانه‌تر در مورد یک موضوع تفکر کنید. خنده همچنین یک ضد استرس طبیعی می باشد و همان‌طور که آگاهید استرس باعث کاهش قدرت‌های مغزی می‌شود.


بخش دوم: تقویت مغز در بلندمدت


1. غذاهای مقوی مغز بخورید. 

 انواع زیادی از غذاها برای تقویت مغز وجود دارند. برعکس غذاهایی هم وجود دارند که فرآیندهای ذهنی را کند می کنند و شما را بی حوصله و خسته می‌کنند مانند قند یا شکر، غلاتی که تصفیه‌شده اند، تنقلات و نوشابه و... .


خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن
2. به‌اندازه‌ی کافی بخوابید.

 وقتی به‌اندازه‌ی کافی نمی‌خوابید مغزتان کارهایش را بدتر از همیشه انجام می‌دهد. بنابراین خلاقیت، عملکرد شناختی، توانایی حل مسئله و حافظه و ... همگی بستگی به داشتن خواب کافی و مناسب دارند. خواب به‌ویژه بر حافظه اثرگذار می باشد لذا سعی کنید به‌اندازه‌ی کافی خواب کافی و مناسب داشته باشید تا حافظه‌تان فرصت کافی برای پردازش و طبقه‌بندی را داشته باشد.


3. ورزش کافی انجام دهید.

 فعالیت بدنی رساندن اکسیژن به مغز را بیشتر کرده و درنتیجه مغز کارکرد بهتری از خود نشان خواهد داد. علاوه بر اینها ورزش موجب آزاد شدن مواد شیمیایی در مغز شما می‌شود که شما را سرحال‌تر کرده و از سلول‌های مغزی‌تان محافظت خواهد کرد. دانشمندان می گویند که تمرینات بدنی موجب تولید نورون‌های بیشتر در مغز انسان می‌شود.


4. مراقبه را بیاموزید. 

مراقبه، به‌خصوص مراقبه ذهن آگاهی به مغز انسان کمک می‌کند تا توانایی‌های خود را بازیابی کرده و مسیرهای نورونی منفی را تضعیف می نماید. مراقبه هم‌زمان باعث کاهش استرس و افزایش قدرت حافظه شما می‌شود.


• مکانی آرام را پیدا کرده و حداقل 15 دقیقه مراقبه داشته باشید. بر روی تنفس خود تمرکز کنید. هر زمان که احساس کردید ذهنتان سرگردان است دوباره بر تنفستان متمرکز شوید. هرچقدر در مراقبه مهارت بیشتری داشته باشید می‌توانید به آنچه در اطرافتان می‌گذرد آگاه بشوید، تابش خورشید بر پوست بدنتان، صدای پرندگان و....


5. مایعات کافی مصرف کنید. 

نوشیدن مایعات کافی فوق‌العاده مهم می باشد زیرا حدود 80 درصد مغز ما از آب تشکیل‌شده است و کم آبی باعث تضعیف آن می شود.


6. استرس را کم کنید.

 استرس موجب آسیب به سلول‌های مغزی و بخش هیپوکامپوس که مسئول بازیابی خاطرات قدیمی شما و ثبت خاطرات جدید می باشد، می‌شود. در هیچ‌کدام از مراحل زندگی نمی‌توانیم از شر استرس به‌طور کامل خلاص بشویم اما مدیریت مؤثر استرس مهارتی ضروری در زندگی ما می باشد.


7. چیزهای جدید یاد بگیرید.

 یادگیری یک‌چیز جدید درست مانند تمرینات بدنی که باعث قدرتمند شدن عضلات شما می‌شو،د مغزتان را تقویت می‌کند. اگر شما فقط به چیزهایی که تا امروز یاد گرفته‌اید بچسبید و بدنبال کشف چیزهای جدید نباشید، مغزتان نمی‌تواند رشد و توسعه بیشتری پیدا کند.


فردا|اقتصاد آنلاین

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده