بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» چند راه برای کاهش مشاجرات بین زن و شوهر

چند راه برای کاهش مشاجرات بین زن و شوهر

چند روش برای کاهش دعواهای بین زن و شوهر


 کنایه و طعنه ‌زدن، تیکه انداختن و رفتارهایی از این قبیل گاهی بیشتر از کتک کاری ایجاد تنش می‌کند، این مقاله درباره آزارهایی‌ست که تقریبا ظریف‌تر هستند و ما توجه زیادی برای رفع آن‌ها نمی‌کنیم.

چگونه جنسیت بچه را حدس بزنیم؟ مطلب مرتبط چگونه جنسیت بچه را حدس بزنیم؟


حتما نیازی به چشم کبود و کتک زدن نیست. روانشناس ها می‌گویند همسر آزاری تنها در کتک کاری خلاصه نمی‌شود. کافی است اعتماد به نفس و آزادی را از همسرتان سلب کنید یا او را در تنگنا قرار دهید. 

در اینجا چند روش برای کاهش دعواها به شما توصیه میشود .


1- زندگی شطرنج نیست

اشکال ندارد که اگر گاهی حرفها‌یتان را به زبان بی‌زبانی بزنید، اما اینکه بخواهید همسرتان از کنایه‌های شما دلیل ناراحتی شما را بفهمد، به معنای همسر آزار بودن شما است. اگر برای بیان ناراحتی ها، اشتباهات همسرتان را در قالب کنایه و طعنه بیان می‌کنید یا پای خانواده و اطرافیانش را وسط می‌کشید، نباید انتظار همسری ایده‌آل را داشته باشید.

 بیاد داشته باشید که زندگی شطرنج نیست و دلیلی وجود ندارد که همسرتان برای فهمیدن هر حرکت و رفتار شما ساعت‌ها فکر کند و علت ناراحتی شما را بفهمد. پس صادقانه و با آرامش بروید سر اصل مطلب. و اگر از او رنجیده‌اید ، صریح آن را به زبان بیاورید. مطمئن شوید که همسرتان منظور شما را خوب فهمیده است تا بعدا او را به خاطر سوءتفاهم‌ها سرزنش و دعوا نکنید.


2- این از کتک بدتر هست

شدیدترین نوع همسر آزاری، برخورد فیزیکی است. اما فکر نکنید اگر همسرتان از شما کتک نمی‌خورد، شما او را آزار نمی‌دهید و همسر خوبی هستید. گاهی اوقات رفتارهای زننده و کلمات شما می‌توانند تاثیری بیشتر و بدتر از برخورد فیزیکی داشته باشد. اگر در هر رفتار همسرتان به دنبال یک اشتباه هستید تا او را سرزنش کنید و اشتباهات خودتان را هم به گردن او می‌اندازید، قطعا یک همسر آزار هستید.

 قبل از آنکه همسرتان را با سرزنش‌های‌ خود آزار دهید، به این فکر کنید که برای چه و در چه موقعیتی آن اشتباه را انجام داده و شما چه کمکی به او می‌توانید بکنید. اگر همسر شما یک اشتباه را همیشه تکرار می‌کند و عادت کرده است؛ بهتر است با یک مشاور موضوع را در میان بگذارید. شاید او مشکلاتی دارد که فقط یک روانشناس قادر به حل‌شان باشد.



3-صدایتان را پایین بیاورید

زیادند افرادی که می‌خواهند با صدای بلند، دیگران را مجبور به اجرای خواسته‌هایشان کنند. اگر شما هم با فریاد زدن، همسر خود را به انجام دادن خواسته‌های‌تان مجبور می‌کنید و اگر بحث‌های میان شما، با آلودگی صوتی‌ای که ایجاد می‌کنید تمام می‌شود، بهتر است در واکنش‌های‌تان تغییر دهید. فراموش نکنید که تاثیرگذار بودن راهی خاص، سند درست بودن آن نیست!

 روش های مدیریت خشم را فرا بگیرید و هر روز به یاد گرفتن شیوه‌های درست بحث و مکالمه نزدیک‌تر بشوید. هنگامی که مشکلی پیش می آید سکوت کنید و هروقت به آرامش رسیدید، در موردش صحبت کنید.


4-مقابله به مثل نکنید

در بحث‌ها تمام نیرویتان را برای آزار دادن او به خرج می‌دهید و وقتی در زمان آشتی از شما به دلیل این رفتار گله می‌کند، می‌گویید، چون تو مرا ،عصبانی ام کردی چنین کردم؟ دعوت خانواده او را رد می‌کنید و وقتی ناراحت می شود می‌گویید، چون تو فلان روز به خانه مادر من نیامدی چنین کردم؟ اگر شما به بهانه ایراد‌های او، رفتار‌های غلط خود را توجیه می‌کنید بدانید که همسر آزارید.

همسر شما انسانی بی‌عیب نیست، پس این موضوع را قبول کنید و برای توجیه کارهای اشتباه‌تان، اشکالات او را پیش چشمش نیاورید. اگر شما نسبت به رفتار همسرتان معترضید، نه با مقابله به مثل، بلکه با توضیح انتظاراتی که از او دارید برای تغییر دادن او تلاش کنید. یادتان باشد که اگر مشغول مقابله به مثل هستید، دیر یا زود بازنده این بازی خواهید شد.



نکاتی در مورد شروع باغبانی در آپارتمان مطلب مرتبط نکاتی در مورد شروع باغبانی در آپارتمان
5-خط و نشان نکشید

حق شماست که حساسیت های‌تان را به همسرتان یاداوری کنید و همان‌طور که مراقب احساسات او هستید، از او بخواهید شما را آزار ندهد، اما مواظب باشید این، شما را به یک زورگو تبدیل نکند. عبارت «اگر» که پیش از بیان محدودیت‌ها می‌آید را از دایره واژگانتان حذف کنید و اصطلاح «به شرطی که ...» را هم نیز فراموش کنید. برای اینکه همسرتان را به مرد/زن تبدیل کنید، نیازی به بازی کردن نقش زورگو را ندارید.

 به جای تهدید کردن همسرتان، دلایل‌ خود را برای همسرتان توضیح بدهید. شاید او متوجه احتیاجات شما نیست و شاید هم شرایط به او اجازه برآورده کردن آن‌ احتیاجات را نمی‌دهد. پس مثل یک زن و شوهر بالغ با هم در مورد نیازهایتان حرف بزنید و به یک تصمیم مشترک و برد-برد برسید.

***

همه‌ی ما راضی بودن را دوست داریم. آرزو داریم وقتی با کسی ارتباط برقرار می‌کنیم، شرایط مطابق با انتظارات ما باشد. به طور طبیعی هر چه افراد بیشتری باشند و مجموعه بزرگتر باشد، احتمال این که ما از همه چیز راضی بشویم کمتر می‌شود و پایین می آید.


یاد بگیرید که :

» شما یکبار بیشتر زندگی نمی کنید پس برای یک زندگی آرام تر بجنگید .

» برای رفع مشکلاتتان تلاش کنید .

» از راه های دوستانه و منطقی مشکلاتتان را حل کنید نه از راه دعوا و بحث.

»از کسی انتظار نداشته باشید .

»انتقاد کردن را کنار بگذارید  

» از همسرتان تعریف کنید .


» به علایقش احترام بگذارید .

»خودتان را بجای او بگذارید گاهی ما بیش از اندازه انتظار داریم .

»کارهای شخصیتان را خودتان انجام دهید.

»سعی کنید این هدف را دنبال کنید : ایده آل باش ! 

» ورزش کنید .

» از غذاهایی که فشارخونتان را بالا می برد بپرهیزید.

» نماز بخوانید .

»به همسرتان بگویید دوستش دارید .

» از خودتان بپرسید ! حتما منطق و عقلتان به کمکتان می آید که چگونه مشکل را حل کنید .


منبع: یادداشت فائزه خانلرزاده( ویرگول ) / برترین ها


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده