بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» چرت در میان روز چه فایده ای دارد؟

چرت در میان روز چه فایده ای دارد؟

چرت در میان روز چه فایده ای دارد؟

 مطالعات نشان می‌دهند که یک چرت کوتاه در بعد از ظهر، می‌تواند مزایایی برای سلامت داشته باشد.

‌‌چرت‌ کوتاه، در روز می‌تواند به شما در تقویت حافظه کمک کند، عملکرد شغلی شما را بهبود ببخشد‌ و روحیه شما را بالا ببرد‌. علاوه بر اینها ، می تواند باعث افزایش سطح هوشیاری و کاهش استرس نیز شود.

به گفته محققان این حوزه، از دیگر مزیت های ‌‌چرت‌زدن، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین


1-چرت زدن،حافظه را تقویت می‌کند

تحقیقات نشان داده خوابیدن، نقش مهمی در ذخیره خاطرات روزانه دارد. ‌‌چرت‌زدن کوتاه در روز می تواند به اندازه یک خواب کامل شبانه، به شخص در یادآوری چیزهای آموخته شده در روز، کمک ‌کند. آثار دیگر ‌‌چرت‌زدن این است که به درک احساسات و به‌یادآوردن کلام نیز کمک می‌ کند. 


2-توانایی در مرتبط ‌کردن اطلاعات

خواب کوتاه علاوه بر یادآوری چیزهایی که اخیرا آموخته‌‌اید، می‌تواند مغز را در برقراری ارتباط بین مواردی که آموخته‌اید، یاری برساند. در تحقیقی که صورت گرفت، افراد دریافتند که به دلیل ‌‌چرت‌زدن در روز، راحت‌تر می‌توانند اطلاعات حاصله روزانه‌شان را ذخیره کنند.


3-باعث پیشرفت بیشتر در کار می‌شود

هنگامی که در تمام طول روز، کاری را انجام می‌دهید‌، عملکردتان در پایان روز ضعیف می‌شود. تحقیقات نشان داده است که ‌‌چرت‌زدن به پایداری و تعادل فرد کمک خواهد کرد. 


4-روحیه‌‌ تقویت می‌شود

اگر احساس کسالت دارید، سعی کنید چرت کوتاهی بزنید تا حالتان بهتر شود. ‌‌چرت‌زدن می‌تواند دیدگاه فرد را بازتر ‌کند. محققان می‌گویند، آرامش ناشی از درازکشیدن ، چه بخوابید یا نخوابید خلق و خویتان را بهبود خواهد بخشید. 


5-اگر می‌خواهید هشیار باشید، چرت کوتاهی بزنید

اگر بعد از ناهار احساس خواب‌آلودگی می‌کنید، بدانید که تنها شما نیستید و این حس پس از ناهار، برای اکثر آدمها بوجود می آید. یک ‌‌چرت 20 دقیقه‌‌ای می‌تواند، سنگینی پلک‌ها را رفع کند.


6-مزایای چرت زدن در روز

چرت زدن کوتاه مفید است؛ اما باید تا 30 دقیقه یا کمتر باشد تا زیاد احساس خستگی نکنید. به حس بد بعد از آن، کرختی خواب می‌گویند. هر چه بهتر و کافی‌تر چرت بزنید، حس بهتری خواهید داشت؛ اما اگر به اندازه نباشد(مثلا بیشتر از 45 دقیقه یا کمتر از 10 دقیقه) ، حال خوبی نخواهید داشت و بهتر است بیدار شوید و به ادامه کارتان بپردازید. 


7-‌‌چرت‌زدن بهتر از مصرف کافئین 

اگر احساس خستگی دارید؛ ولی کار دارید و یا مثلا باید مطالعه کنید‌، ‌‌چرت‌زدن، بهتر از نوشیدن یک فنجان قهوه به شما کمک می کند. در مقایسه با کافئین قهوه، ‌‌چرت‌زدن، بیشتر به بهبودی حافظه و یادگیری به شما کمک می‌کند. 


8-رفع استرس

اگر استرس دارید‌، ‌‌چرت‌زدن کوتاه در روز می‌تواند استرس شما را برطرف کند و سلامت سیستم ایمنی را بهبود بدهد. کارشناسان معتقدند که یک چرت 30 دقیقه‌‌ای در روز می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد.


9-مفید برای قلب  

‌‌ تحقیقی نشان داد که افرادی که 30 تا 45 دقیقه چرت می‌زدند‌، فشارخون کمتری، بعد از تحمل فشارهای روانی داشتند. پس ‌‌چرت‌زدن می‌تواند باعث بهبودی قلب فرد، پس از شرایط پر فشار باشد.

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن


10-تقویت خلاقیت

آیا تا به حال اتفاق افتاده است که با یک ایده عالی از خواب بیدار شوید؟ خواب REM که معمولا 1 تا 1/5 ساعت ابتدای خواب است، بخش‌هایی از مغز را که با تصاویر و رویاپردازی ارتباط دارد را فعال می‌کند. ‌‌چرت‌زدن با خواب REM سبب می‌شود که فرد، ایده هایش را به شیوه‌های جدید به انجام برساند تا به پاسخ برسد.



چه موقع از روز را چرت بزنیم؟

برای رسیدن به بیشترین مزایای ‌‌چرت‌زدن، باید زمان درستی را برای آن انتخاب کنید. اکثر آدم‌ها، چرت زدن در بعد از ظهر را بهترین و مفیدترین زمان می‌دانند. برخی می‌گویند خواب بین ساعت 2 تا 3 بعدازظهر بهترین زمان است؛ درست در زمانی که فرد بصورت طبیعی در پایین‌ترین سطح هوشیاری قرار گرفته است. اگر شب گذشته به خوبی استراحت کرده باشید و خواب شبانه کافی داشتید، زمان ‌‌چرت‌زدن را مقداری به تاخیر بیندازید؛ اما اگر خیلی چشمتان سنگین شده، بهتر است، زودتر چرتی کوتاه بزنید.


منابع : سلامانه/سبک زندگی-آخرین خبر


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده