مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» چرا دنبال علم باشیم؟

چرا دنبال علم باشیم؟

چرا باید دنبال علم و دانش باشیم؟

باسلام و ادب


 اهمیت علم و علم آموزی، از دیدگاه اسلام و تمام بزرگان و خردمندان، به قدری روشن است که نیازی به توضیح ندارد. نخستین آیاتی که بر پیامبر اکرم نازل شد، بهترین دلیل بر جایگاه ویژه تعلیم و تعلم در اسلام است: «بخوان به نام پروردگارت كه (جهان را) آفرید» .

چگونه جنسیت بچه را حدس بزنیم؟ مطلب مرتبط چگونه جنسیت بچه را حدس بزنیم؟

 پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «من برای تعلیم فرستاده شده ام». قرآن کریم نیز به صراحت، تعلیم را یکی از اهداف اساسی برانگیختن پیامبراکرم ایران دانسته، می فرماید:

«او کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنان می خواند و آنان را تزکیه میکند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می آموزد و مسلما پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند.»


1-علم آموزی بر هر مسلمانی واجب است

در گذشته و در بیشتر کشورها (حتی تا 50-60 سال پیش ) مدرسه رفتن و آموختن علم و دانش مخصوص افراد ثروتمند و طبقه اشراف بود و هرکسی حق درس خواندن و علم آموزی را نداشت 

اما پیامبر اسلام حدیثی مشهور دارد که می فرمایند 

«علم آموزی بر هر مسلمانی واجب است » 

این حدیث علم آموزی طبقه یا جنس خاصی را رد کرده، آن را از واجبات همه مسلمانان بر می شمارد. همچنین حدیث دیگری داریم که ایشان می فرمایند: زگهواره تا گور دانش بجوی، این حدیث نیز محدودیت زمانی را برای تحصیل علم از میان برمی دارد اما متاسفانه هنوز هم در کشور ما تعداد زیادی هستند که فکر می کنند تحصیل علم فقط مخصوص بچه ها است و سن که از محدوده خاصی بالاتر رفت ، دیگر وقت درس خواندن نیست و این بجز ضرر چیزی ندارد.

 بر اساس حدیث «دانش را بیاموزید هر چند که در چین باشد» دانسته می شود که طلب علم، وظیفه ای است که جا و مکان خاصی نمی شناسد. توجه کنید که گفته شد وظیفه است ، یعنی همه وظیفه دارند که آن را فرا بگیرند و اهمیت ندارد که مسیحی ها آن را تدریس میکنند یا کلیمی ها و یا مسلمانان !

 و احادیثی مانند «حکمت، گمشده مؤمن است پس آن را فرا گیرید هر چند در دست منافق باشد» محدودیت از حيث معلم را نفی می کند

اما مواظب باشید که در دام انحرافات منافقان و سایرین نیفتید و تا زمانی که امکان دارد علمی را از خودی ها فرا بگیرید، آن را از دشمن نطلبید !

همچنین پیامبر دو حدیث معروف دیگر دارد :

برتری عالم بر عابد همچون برتری ماه شب چهارده بر سایر ستارگان است 

و در جای دیگر :

به درستی که برتری عالم بر عابد همچون برتری خورشید بر سایر ستارگان است 

و اینکه علم را بر عبادت برتر نشان بدهی ، آن هم با آن توصیفات و از زبان پیامبر، نشان دهنده جایگاه بسیار ویژه آن است !


2-علم ما را حفظ می کند 

انسانی که علم داشته باشد مانند کسی است که در شب تاریک، چراغی در دست دارد. این فرد، راه را واضح و روشن می بیند و به مقصد نزدیک می گردد. این فرد دنیا را بهتر درک میکند و میداند که در هر زمان و شرایط خاصی چه رفتار و چه واکنشی داشته باشد

کسی که چراغ علم را در دست دارد جلوی پای خودش را درست میبیند و به موانع برخورد نمی کند . دشمن را میبیند و او را دفع می کند و از بسیاری از سختی ها و دردهایی که مردم عادی با آنها درگیر هستند در امان است و حتی می تواند به دیگران هم با نور خودش کمک کند و این باعث میشود از انزوا حفظ شود . خود همین حفظ شدن از انزوا و بیکاری ، هزاران بار ارزش دارد . بیکاری و انزوا ممکن است غم و ناراحتی را مهمان دل ما کند که این یک باخت است.

چگونه بفهمیم افسردگی داریم؟ مطلب مرتبط چگونه بفهمیم افسردگی داریم؟

در شرایط بحرانی این علم و آگاهی های ماست که به ما کمک میکند تا راه صحیح را از غلط بشناسیم،تفکری آگاهانه داشته باشیم و درست تصمیم بگیریم و وقتی درست تصمیم بگیریم ، اوضاع درست خواهد شد و مشکلات رفع می شوند و حتی ممکن است مورد تشویق قرار بگیریم . علم ما را از هر نوع فقری رها میکند، اصلا نداشتن علم خودش نوعی فقر محسوب می شود ، نداشتنش نگاه فرزندانمان و اطرافیان به ما را تغییر میدهد و باعث می شود به ما به عنوان یک شخص نادان و ناتوان نگاه کنند، علم آموزی ما را از این نگاه ها محفوظ می دارد و آبروی ما را نگه می دارد .عالم بودن ما را از سرافکندگی حفظ و مایه سربلندی ما می شود . به علاوه، عالم بودن فرزندانتان را نیز حفظ می کند چرا که درست و طبق اصول تربیت می شوند و می توانند آینده خودشان را بسازند و مایه افتخار شما باشند. همه اینها باعث می شوند شما شادتر باشید و از عمرتان بهترین بهره را ببرید .

3-دوستان زیادی خواهید داشت

اگر در علم خاصی داشته باشید با آن می توانید به افراد زیادی کمک کنید و اگر آنها کمی قدرشناس باشند حتی ممکن است خودشان را تا پایان عمرشان ، مدیون شما بدانند.

طرفداران علم و دانش اطراف شما جمع می شوند بدون اینکه توقع خاصی از شما داشته باشند و از طرفی حسودان و دشمنانتان کمتر از سایرین است و در نتیجه مشکلات کمتری در زندگی شما ایجاد می شود 

4-علم ثروتی تمام نشدنی

به پول هایتان توجه کنید، اگر آنها را به شخص دیگری بدهید یا به هر صورتی مصرفشان کنید روز به روز کمتر و کمتر میشود و بالاخره تمام می شود. اما علم برعکس است و اگر آن را ببخشید بیشتر می شود 

همیشه و در هر کجای دنیا می توانید علمتان را به پول تبدیل کنید ، بدون اینکه از آن چیزی کم شود

مردم ممکن است ثروتمندان را بخیل و خسیس و پول دوست و ... بنامند و اینطور آنها را اذیت کنند اما شخص عالم را بزرگ و دانا می شمارند و به آنها توجه خاص دارند ، جایگاه این افراد همیشه یک جایگاه اجتماعی خوب و مناسب است !

 این ثروت عظیم دزدیدنی نیست و کسی نمی تواند 

آن را از شما بدزدد و آن همیشه همراه شما و در قلب شماست!

این ثروت چرک کف دست یا نابود شدنی نیست ! بلکه برعکس ثروتی است که زیبنده صاحبش و باعث جاویدان ماندن یاد و خاطره صاحبش است . قلب انسان را رقیق و روشن می کند و همیشه تواضع و پاکدامنی را برای صاحبش به همراه دارد

مگر از انسان چیزی بجز خاطره می ماند؟ همه رفتنی هستند اما کسانی که با علمشان، تغییری ایجاد کردند همیشه یاد و خاطرشان زنده و پاینده است.


امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید و برایتان مفید بوده باشد


باتشکر




فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده