مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» چه رنگی بزنم به اتاقم

چه رنگی بزنم به اتاقم


اتاقم رو چه رنگی بزنم؟

نوشته شده توسط ترنم در آوریل 6, 2018

ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما مطلب مرتبط ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما


آیا رنگ ها در شما تاثیر دارند؟

روحیات انسان ها از لحاظ روانشناسی با یکدیگر متفاوت است و همین سبب میشود که انسان برای داشتن یک زندگی بهتر، ویژگی ها و انتخاب های متفاوتی داشته باشند . از نحوه‌ صحبت کردن تا روش دست دادن، عطر مخصوص و رنگ مورد علاقه گرفته تا ...

هفت یا هشت میلیارد انسان با سلایق و علایق متفاوت روی زمین زندگی می کنند. پس کار درستی نیست که شما را محدود به رنگ یا بویی کنند که شبیه یک دسته انسان دیگر شوید. ولی تجربه و علم روانشناسی ثابت کرده است که محدودیت های خاصی، مثل رنگ اتاق، روی طیفی از انسان ها تاثیری یکسان دارد . مثلا رنگ قرمز برای انسان هایی که فلان ویژگی اخلاقی را دارند مناسب تر است.


رنگ اتاق خواب از نظر روانشناسی باید چگونه باشد؟

در علم روانشناسی اعتقاد بر این است که عوامل بیرونی، تاثیر مستقیمی در روحیات و اخلاق شما دارد و همچنین تمام مواردی که انتخاب می کنید نشان از روحیات و مزاج درونی شما دارد، رنگ ها یکی از همین موارد هستند، حال چه رنگ اتاق باشد، چه رنگ لباس ، چه رنگ قاب تلفنتان . 


اگر میخواهید به اهمیت این موضوع یعنی رنگ ها پی ببرید به رنگ های مخصوصی که در مراکز درمانی استفاده میشود توجه کنید . 

مثلا آبی و سفید و صورتی ! شما را احتمالا بیاد بیمارستان می اندازد.

در اینجا نیز در مورد رنگ مکانی که شما اوقاتتان را در آن سپری

 می کنید ، پیشنهاداتی به شما داده خواهد شد


رنگ ها دو دسته هستند؛ روشن و تیره و هرکدام از این دسته ها به زیر دسته های گرم و سرد تقسیم خواهند شد. 


تاثیر رنگهای تیره در اتاق خواب از نظر روانشناسی

انتخاب دارک مود(رنگ تیره برای اتاق) دو حالت دارد:

1-زمانی که احساس راحتی، مالکیت و عدم بی‌قراری کرده و محیط را از آنِ خود می‌داند. از پیامد های مثبت این انتخاب ، همانطور که گفته شد راحتی بی حد و مرز است.


2- برعکس حالت اول احساس اضطراب و ناامنی کرده و خاطرات تلخ گذشته برایش مرور میشود . در این حالت احساس راحتی که نمی کنید هیچ، بر ناراحتی و استرس هم اضافه خواهد شد. برای این که این موضوع این دسته از افراد را دچار مشکل نکند، بهتر است نور فراوانی به محیط تزریق شود تا زمانی که وقت خواب فرا رسید شخص با اختیار خود به تاریکی محیط بیافزاید


تاثیر رنگهای روشن اتاق خواب از لحاظ روانشناسی


 بسیاری از مردم رنگ‌های تیره را نشانه افسردگی، ماتم و یا هنجار شکنی می‌دانند تا یک سلیقه شخصی، بنابراین بیشتر تصمیم میگیرند که رنگ های روشن را به اتاق خود بزنند.


اما رنگ‌های روشن، به نوبه خود سهم بیشتری در احساس خوشایند بودن محیط را بازی می‌کنند. به طور مثال اتاق هایی که مادران را بعد از تولد بچه برای استراحت می برند، در بیمارستان ها ،رنگشان روشن است تا اگر آلودگی پیدا شد آن را سریع از بین ببرند، محیط خانه نیز همانطور است. اتاق خواب با استفاده از رنگ روشن حس سر زندگی، روشنایی، شفافیت و همین طور نظافت را بیان می‌کند. 


برای انتخاب رنگ اتاق خواب از نظر روانشناسی نوبت بررسی رنگ‌های سرد و گرم است. ابتدا باید بدانیم که به چه رنگ‌هایی گرم و چه رنگ‌هایی سرد می‌گویند.


رنگ‌های سبز، آبی، فیروزه‌ای، نقره‌ای و ترکیب هر یک از آن‌ها با سفید به طوری که پایه رنگ حفظ شود را جز دسته رنگ‌های سرد طبقه بندی می‌کنند. این رنگ‌ها آرامش بخش هستند. اگر میخواهید رنگ های سرد را انتخاب کنید، کار سختی در پیش ندارید چرا که پیش زمینه روحیات اکثر افراد این نوع رنگ‌ها را به خوبی درک کرده و با آن کنار می‌آید.



رنگ‌های نارنجی، صورتی، قرمز، زرد و طلایی و ترکیب آن‌ها با یکدیگر جز دسته رنگ‌های گرم تلقی می‌شوند. هیجان، انرژی، انگیزش و بی‌قراری از ویژگی‌های این دسته است .

 برخی رنگ ها مثل ارغوانی، بنفش و مانند این‌ها، نه جز سردها محسوب می‌شوند نه جز گرم‌ها. به آن‌ها رنگ‌های میانی گفته می‌شود. خنثی ها هم تاثیری در سرد و گرمی ندارند مانند: قهوه‌ای، خاکستری، توسی و مانند این‌ها.


رنگهای گرم از لحاظ روانشناسی برای اتاق خواب


فرض کنید می‌خواهید اتاق خوابتان را نارنجی، قرمز، زرد یا صورتی نمایید. اگر زود رنج و وسواس هستید، اگر سریع عصبانی می‌شوید و اگر اتاق خواب را برای یک نوجوان در حال بلوغ آماده می‌کنید، به هیچ وجه رنگ‌های نارنجی و قرمز برای اتاق شما مناسب نیستند. اما در میان این رنگ‌ها صورتی و زرد ممکن است به کارتان بیاید. البته رنگ صورتی بیشتر برای رنگ اتاق خواب دخترانه مناسب بوده و برای مردها همخوانی ندارد و تنها رنگ زرد می‌باشد که مسرت‌بخش و شادی‌آور است.

اما استفاده از صورتی‌های بسیار ملایم، برای اتاق آقایان مجرد نیز پیشنهاد می‌شود. اتاق افراد متأهل نیز به سبک و سلیقه بانوان در منزل طراحی شده و رنگ‌های صورتی انتخاب اول آن‌هاست. هر چه خانم‌ها در خانه آرامش داشته باشند، خانه رؤیایی‌تری برای همسرانشان خواهند ساخت. پس هنگام انتخاب رنگ اتاق خواب نظر خانم‌ها را در اولویت قرار دهید! 


منبع با دخل و تصرف : توکا مگ

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده