بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» مغز خود را نجات دهید

مغز خود را نجات دهید

13 عادت روزانه که به مغز آسیب می رساند

چرا باید از مغز خود مراقبت کنید؟

علل آسیب مغزی چیست؟

مقاله توسط دکتر Rachita Narsaria، MD 

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

بازبینی پزشکی توسط تیم بررسی پزشکی Medindia در تاریخ 09 مارس 

چرا باید از مغز خود مراقبت کنید؟

 عادت ها یک عمل معمولی هستند که اکثر ما به آن وابسته هستیم. اغلب، ما علت و عوارض حاصل از آنها را نمی فهمیم و متوجه آنها 

نمی شویم. بعضی از روزها ، عادت های به ظاهر بی ضرر، می توانند آنقدر بد باشند که می توانند آسیب بزرگی به مغز ما وارد کنند.

مغز انسان مهمترین ارگان بدن ماست و همه ما به اینکه مغز به تمرین و تغذیه نیاز دارد تا عملکرد آن خوب باشد، توجه نداریم. بنابراین ، ایجاد عادت های خوب زیر و جلوگیری از عادت های بد، به جلوگیری از آسیب مغزی و سالم نگه داشتن آن کمک می کند.

 1. صرف صبحانه:

مغز ما در زمان مناسب به مواد مغذی مناسب نیاز دارد تا بهترین عملکرد خود را انجام دهد. با توجه به سبک زندگی سریع ، اکثر ما از صرف صبحانه برای جلوگیری از گذر وقت در ساعات ابتدایی روز، خودداری می کنیم . این امر منجر به کمبود قند و فقر مواد مغذی برای مغز می شود. مغز برای عملکرد بهتر به گلوکز خالص نیاز دارد. تغذیه ضعیف می تواند اثرات مضر طولانی مدت داشته باشد.

2. خوردن بیش از حد:

گفته می شود ، "هر چیز بیش از حدش،بد است". همین مسئله در مورد مغز ما نیز صدق می کند. ما معمولا تمایل به پرخوری داریم ، اگر مغز به طور عادی کار نکند و بالعکس ، خوردن بیش از حد منجر به آسیب مغزی می شود. پرخوری منجر به رسوب پلاک های کلسترول و ضخیم شدن رگ های خونی مغز می شود و باعث کاهش خونرسانی به سلول های مغزی می شود. این می تواند باعث آسیب جدی به عملکرد طبیعی مغز شود. مشخص شده است که پرخوری منجر به بیماری آلزایمر می شود. خوردن بیش از حد منجر به چاقی می شود که به نوبه خود به چهره و اعتماد به نفس ما آسیب می زند و می تواند منجر به افسردگی و سایر مشکلات روانی شود.

3. کمبود خواب:

کمبود خواب مانع از توانایی مغز در انجام کارهای عادی می شود. اگر تاکنون راه خانه خود را گم کرده اید یا کلیدهای خود را در جایی فراموش کرده اید و نمی توانید جایی را به یاد بیاورید ، احتمالاً فقدان خواب مقصر این از بین رفتن حافظه موقت، بوده است. کمبود خواب منجر به مشکلات شناختی می شود. بدون خواب کافی ، سلولهای خاصی از مغز می میرند و سپس به خاطر سپردن چیزها برای شما سخت تر می شود. مسائل روانشناختی که به دلیل بد خوابی یا اختلال در خواب باشد، می تواند برطرف شود. بنابراین اطمینان حاصل کنید که روزانه بین 7 تا 8 ساعت برای حفظ زیبایی و سلامت مغز خود می خوابید.

4. خوردن غذاهای قندی:

همه ما در بیشتر مواد غذایی و نوشیدنی ها به طور ناآگاهانه یا گاهی آگاهانه، قند مصرف می کنیم. مصرف زیاد قندهای تصفیه شده باعث از بین رفتن توانایی مغز و بدن در جذب پروتئین ها و مواد مغذی 

می شود. تغذیه ضعیف منجر به سوء تغذیه و اختلالات مغزی مانند حافظه ضعیف ، اختلالات یادگیری ، پیش فعالی و افسردگی خواهد شد. بنابراین ، دفعه دیگر که یک نوشابه به وعده غذایی خود اضافه می کنید ، تجدید نظر کنید زیرا حاوی قند و شکر بسیار زیادی است. 

5. سیگار کشیدن:

این احتمالاً یکی از مضرترین عادت هایی است که به آن رو می آوریم ، زیرا سیگار کشیدن نه تنها باعث بیماری های ریه یا بیماری های قلبی می شود ، بلکه منجر به کوچک شدن سلول های متعدد در مغز نیز، 

می شود و می تواند منجر به مشکلاتی مانند زوال عقل ، آلزایمر و حتی ممکن است باعث مرگ شود. سیگار کشیدن بیش از حد به طور غیرمستقیم باعث ایجاد التهاب عصبی می شود و می تواند باعث یک اختلال خود ایمنی به نام مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس (MS) ایجاد کند.

ام اس نوعی بیماری است که در آن سلول های امنیتی بدن به اعصاب خودی حمله می کنند و باعث اختلال در بینایی،حرکت و ... می شود.

6. پوشاندن سر در هنگام خواب:

خوابیدن با سر پوشانده شده منجر به افزایش غلظت دی اکسید کربن می شود و باعث کاهش بیشتر غلظت اکسیژن در خون می شود. اگر میزان اکسیژن کم باشد ، ظرفیت و عملکرد مغز کاهش می یابد. ممکن است احساس خفگی کرده و منجر به خستگی و خواب آلودگی بعد از خواب شود.

7. کار در هنگام بیماری:

ما غالباً هنگام کار زیاد بیمار می شویم. اگر در طول بیماری بیش از حد به کار خود ادامه دهیم ، اثر بخشی و بازدهی مغز نیز بسیار ناچیز است. این فقط به استرس شما می افزاید. وقتی بیمار هستیم ، مغز و بدن در حال مقابله با عفونت ها هستند و فوق العاده زیاد کار می کنند. کار کردن در روزی که بیمار هستید فقط به اضافه وزن می انجامد. بنابراین استراحت کنید تا بهبودی پیدا کنید.

8. فقدان معاشرت:

معاشرت و صحبت کردن ، رشد و پیشرفت مغز را تقویت می کنند. مکالمات و تفکر، مغز را تقویت کرده و ظرفیت کار خود را بهبود 

می بخشد. با ملاقات با افراد جدید و دوستان جدید می توانید خلاقیت خود را افزایش دهید. اگر معاشرتی وجود نداشته باشد یا ارتباط کم باشد ، ممکن است احساس کمبود و افسردگی کنید.

9- ورزش نکردن:

 ورزش باعث انعطاف پذیری بیشتر شما می شود و تحرک را افزایش می دهد. بدون ورزش کافی، تحرک و قدرت مغز کاهش می یابد و باعث کاهش پایداری و مهارت های حرکتی می شود. مطالعات نشان داده است كه ورزش با آزاد كردن هورمونهای شادکننده به نام اندروفین ، به جوانی ما كمك می كند. نه تنها مغز ، بلکه ورزش، قلب و ریه های شما را نیز تقویت می کند. آیا برای ورزش، نیاز به دلیل بیشتری دارید؟

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن
10. مصرف الکل:

از نظر میزان، الکل هر چه بیشتر باشد تعداد سلولهایی که در مغز 

می میرند بیشتر است. الکل در صورت ادامه برای مدت طولانی تر و مقادیر زیاد، منجر به عدم تعادل شیمیایی می شود. حجم مغز به دلیل مصرف مزمن الکل کاهش می یابد.

11. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی آلوده / آلودگی:

مغز ما کاملاً به اکسیژن وابسته است. هرچه خود را در معرض مواد شیمیایی مضر یا هوای آلوده و آلودگی قرار دهید ، اکسیژن کمتری به مغز می رسد. کمبود اکسیژن کافی در بدن ممکن است منجر به مرگ سلولهای مغز شود. مطالعات انجام شده در موشهایی که در طولانی مدت در معرض هوای آلوده قرار دارند ، آسیب فیزیکی به مغز را نشان می دهد. زمان رفتن به پارک و تنفس هوای تازه است، به آنجا بروید و به بدن خود اکسیژن برسانید.

12. استرس زودرس:

استرس بخشی از زندگی همه است. میزان مشخصی از استرس مربوط به کار یا خانواده است. استرس از اتمام کار به موقع یا برنده شدن در مسابقه یا بیان سالم و... استرس هایی هستند که روزانه با آنها سر و کله میزنیم. وقتی استرس فراتر از توانایی شما برای مقابله با آن است ، مانع از عملکرد طبیعی مغز می شود و باعث می شود احساس کمبود ، افسردگی ، عصبانی ، تحریک پذیر و بی خوابی کنید. اگر بیش از حد، یک یا چند مورد از این احساسات را احساس 

می کنید ، وقت آن است که با یک مشاور کمک بگیرید یا از مواردی که باعث ایجاد استرس می شود دور شوید.

13. عدم تحریک افکار:

تحقیقات نشان می دهد افرادی که زیاد فکر نمی کنند مغزشان کوچک می شود. بنابراین ، برای حفظ و گسترش مغز لازم است که فکر کنید. فکر کردن ، خواندن و نوشتن باعث تقویت مغز برای عملکرد بهتر و جلوگیری از آسیب دیدن می شود.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده