بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» چگونه فرزندانی محترم داشته باشیم؟

چگونه فرزندانی محترم داشته باشیم؟

چگونه احترام گذاشتن را به فرزندمان یاد بدهیم؟

با سلام

انسان موجودی اجتماعی است و نیاز به ارتباط با دیگران یکی از نیازهای بسیارمهم او است. مثلا اگر شما صدمیلیارد دلار پول داشتید ولی مجبور بودید تک و تنها در یک کوه زندگی کنید، آن صدمیلیارد، دیگر سودی برای شما نداشت چون نمی توانستید با دیگران ارتباط برقرار کنید!

چگونه بفهمیم افسردگی داریم؟ مطلب مرتبط چگونه بفهمیم افسردگی داریم؟

آیا شما میتوانید دست از اینترنت بردارید؟ شبکه های مجازی چرا آنقدر پرطرفدار هستند؟ شبکه های مجازی بستری را فراهم کرده تا مردم بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و از وضع و احوال هم خبردار شوند و این سبب پرطرفدارشدن آنهاست. 

همه انسان ها نیاز دارند که حداقل برای رفع نیازهای شخصی خود با دیگران ارتباط برقرار کنند. فرزندان شما، صرف نظر از سنی که دارند نیاز دارند که با دیگر بچه ها آشنا شوند و با دنیای اطراف، ارتباط خود را برقرار کنند اما هرچقدر که بزرگتر میشوند، رنگ و بوی ارتباطات تغییر میکند. فرزندان شما از کودکی تا نوجوانی و بزرگترها همه نیاز دارند که به آنها احترام گذاشته شود و همچنین ضروری است که احترام گذاشتن به بقیه را یاد بگیرند. این وظیفه کیست که احترام گذاشتن را به فرزندان شما یاد بدهد؟ جامعه؟ یا شما؟ اگر فرزندانتان را به دست جامعه بسپارید تا خودشان ارتباط برقرار کردن را یاد بگیرند ، نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت چرا که جامعه سرد و نامهربان است و هیچکس مثل خود شما دلسوز فرزندانتان نیست. اگر آنها انسان محترمی نشوند، به اولین نفری که بی احترامی می کنند خود شما هستید. خوشبختانه راه هایی وجود دارد که به شما یاد بدهد که فرزندان محترمی پرورش بدهید که سبب افتخار شما شوند. 

1- الگو باشید 

الگو و رهبر فرزندان شما در مرحله اول، والدین آنها، یعنی خود شما هستید. مخصوصا در دهه اول زندگی، آنها بیشترین تاثیرپذیری را از شما و اطرافیانشان دارند. هرچیزی که در این 10 سال یادبگیرند مثل این است که آن را برسنگ نوشته باشید و بعدها اگر بخواهید این تربیت از بین برود باید از تیشه و سنگتراش استفاده کنید یعنی باید سختی های زیادی را تحمل کنند . اگر وجود آنها به شوره زار تبدیل شد ، هرگز از آن گل بیرون نخواهد آمد . در خصوص ادب و احترام به دیگران نیز همین امر صادق است ، اگر شما به عنوان مرد/زن ارشد خانواده به همسر خود احترام نگذارید فرزندتان یاد میگیرد که پدر/مادرش(همسرتان) ، لایق احترام نیست و بعدها نسبت به او بی احترامی خواهد کرد . بچه ها وقتی به دنیا می آیند فقط گریه کردن را بلدند. همین و بس! بعد از آن دیگر به شما ارتباط دارد که آنها یک شخص محترم باشند یا برعکس! اگر شما مهربان باشید و با اطرافیانتان با احترام رفتار کنید ، فرزندتان نیز همین کارها را انجام خواهد داد اما اگر برعکسش را انجام دهید ، ممکن است کودکتان نیز عادات بد شما را انتخاب کنند. 

2-به خواسته های فرزندتان احترام بگذارید

همانطور که برای شما مهم است که فرزندتان آداب معاشرت را بلد باشد و بتواند با دیگران با احترام و مهربانی صحبت کند ، برای آن نیز مهم است که جامعه و مخصوصا شما به آنها و خواستهای آن ها احترام بگذارید . لوس کردن بچه ها کار درستی نیست اما اینکه به هیچکدام از خواستهای آنها توجه نکنید بدتر است. اگر خدایی نکرده این سبب عقده ای شدن آنها شود، بعدها آثار زشت و جبران ناپذیری خواهند گذاشت. شما میتوانید با یک تیر دو نشان بزنید ، میتوانید به آنها بگویید که اگر در 3 روز آینده به کاملا محترمانه رفتار کنی، خواسته تو را براورده می کنم و واقعا اینکار را بکنید که اگر نکنید نتایج کاملا برعکس خواهد شد.

یا مثلا اگر فرزندتان دوست دارد بازی های ویدیویی انجام دهد، بگذارید اینکار را بکند فقط در صورتی که تمام روز را محترمانه رفتار کرده باشد. اگر رفتارش در طول روز غیرمحترمانه و توهین آمیز بود و یا بدرفتاری کرد، اجازه بازی کردن را به آنها ندهید.

3-به آنها یاد بدهید که به خودشان احترام بگذارند.

این امر که آنها باید به دیگران احترام بگذارند سبب نشود که آنها خودشان را نادیده بگیرند و برای خودشان احترام قائل نشوند، 

این مهم است که آنها برای خودشان احترام قائل شوند . به آنها یاد بدهید که اشکال ندارد اشتباه کنند . هیچکس کامل و بسیار خوب نیست ! آنها اگر احترام گذاشتن به خودشان را بلد نباشند بعدها احترام گذاشتن به دیگران را هم کنار می گذارند. کسی که خودش را دوست نداشته باشد محال است بتواند کاری کند که دیگران دوستش داشته باشند و یا نمیتواند که دیگران را دوست داشته باشد . 

این امر نیز به عهده شما یعنی پدر و مادرش است. به او در حالی که یاد می دهید که دیگران مهم هستند، یاد بدهید که خودشان نیز اهمیت زیادی دارند و برای شما مهم هستند، یاد بدهید که آنها شخصیت ، احترام، حریم و حد و حدودی دارند که باید به آنها احترام گذاشته شود، درست مثل سایرین ! فراموش نکنید که همه بچه ها، علی الخصوص در سنین کودکی تا نوجوان تر ها، اشتباهات زیادی می کنند و اگر آنها جلوی شما اشتباهی مرتکب شدند و سعی کردند که آن را جبران کنند و یا از شما عذرخواهی کردند به هیچ وجه آنها را تنبیه نکنید و سعی کنید به آنها بفهمانید که چون رفتارش محترمانه بوده است ، پس به او احترام می گذارید و اینبار از خطایش چشم پوشی می کنید . انقدر اینکار را تکرار کنید تا احترام گذاشتن برای آنها بنیادین شود. همچنین اگر خود شما جلوی آنها اشتباهی را مرتکب شدید(مثلا گریه کردید یا عصبانی شدید) لطفا از آنها عذرخواهی کنید چراکه 

آنها یادمیگیرند که بار بعد که اشتباه کردند عذرخواهی کنند و اشتباه خود را جبران کنند. و این یعنی شما یک فرزند محترم و با شخصیت پرورش داده اید.

4-برخورد سختگیرانه اما منصفانه داشته باشید 

دیر یا زود متوجه خواهید شد که فرزندتان اشتباهات، توهین ها، نافرمانی ها و ... را انجام می دهد و این برای شما خوب و دلپذیر نخواهد بود . در مراحل اول سعی کنید کاملا محترمانه و با زبانی نرم 

آنها را مجبور کنید که از آن کارها دست بکشند و عقب نشینی کنند.

اما اگر متوجه شدید که آنها یک خطا را بارها انجام میدهند، مثلا به خواهر و برادرش احترام نمیگذارد و آنها را مسخره می کند باید یک برخورد سختگیرانه با آنها داشته باشید، مثلا می توانید برای 3 روز آنها را از انجام کار مورد علاقه‌اش بازدارید مثلا 3 روز بازی ویدیویی ممنوع! اما مواظب باشید که این تنبیه ها منصفانه باشد و به هیچ وجه سراغ تنبیه فیزیکی نروید. قوانینی تعیین کنید و قاطعانه به تمام بچه ها بفهمانید که حق ندارند از قوانین سرپیچی کنند ، اما این قوانین را باید واضح و شفاف برای آنها بیان کنید. 

کار دیگری که میتوانید در برخورد با بی احترامی های آنها انجام دهید این است که محترمانه با آنها رفتار کنید و با اینکار به آنها بفهمانید که کارشان اشتباه بوده است و اگر این مسیر را انتخاب کردید سعی کنید صبور باشید و صبور بودن را به آنها یاد دهید . صبر نشانه احترام است! افراد معمولا وقتی طغیان می کنند که بی تاب شوند و صبر خود را از دست بدهند. هربار (حتی 1 میلیون بار) به فرزندتان توضیح دهید که کارش اشتباه بوده است و هربار اشکال و راه درست انجام دادنش را به او گوشزد کنید.

همچنین اینکه گاهی با آنها محترمانه رفتار کنید و گاهی برعکس یا گاهی برخورد کنید و گاهی نکنید به آنها یاد میدهد که گاهی میتوانند عمدا اشتباه کنند و بی احترامی کنند . 

 البته این کارها نیاز به صبر زیاد دارد و درخت ها یعنی فرزندانتان به آسانی میوه نخواهند داد پس صبور باشید و درختانی ریشه دار و پرثمر به جامعه تحویل بدهید ، آنچه که کسب میکنند اصل و نسب آنهاست نه آنچه که نام آن هاست!

مراقب خودتون باشید .

باتشکر 


چگونه جنسیت بچه را حدس بزنیم؟ مطلب مرتبط چگونه جنسیت بچه را حدس بزنیم؟


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده