مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» اگر اشتباه کردیم، چکار کنیم؟

اگر اشتباه کردیم، چکار کنیم؟

اگر دچار اشتباه شدیم چکار کنیم؟

انسان صاحب عقل است و می تواند تصمیم بگیرد اما همیشه درست تصمیم نمی گیرد! گاهی نمی تواند درست قضاوت کند. گاهی اندیشه ‌های او منحرف می شود .آیا شما انسانی را می شناسید که دچار خطا و لغزش و اشتباه نشده باشد؟ قطعا همه اشتباه می کنند. خطاکردن نتایج منفی بدنبال دارد و چون آن نتایج با تصمیم گیری یا کم کاری ما حاصل شده اند، خودمان را سرزنش می کنیم و ناراحت میشویم اما ناراحتی های ما می تواند بیشتر هم بشود. زمانی که دیگران متوجه میشوند، دانسته یا نادانسته ما را قضاوت و سرزنش می کنند و این برای ما تلخ است. انسان موجودی اجتماعی است و خواه یا ناخواه به ایجاد ارتباط با بقیه نیازمند است و از اینکه در نظر دیگران بد جلوه داده شود، متنفر است. 

اگر خطایی کردید سعی کنید:

1-تدافعی عمل نکنید

اگر دچار خطا و لغزش شدید سعی نکنید آنرا توجیه کنید و اگر کسی از شما انتقاد کرد به هیچ وجه تدافعی عمل نکنید. انتقاد متقابل از شخصی که از شما انتقاد کرده است، ممکن است باعث لطمه زدن به ارزش ها و حرمت های بین شما بشود و همچنین انتقاد کردن به غرور هر دو نفر شما خدشه وارد می کند و نتیجه آن احتمالا یک مشاجره و دعوا می باشد و این نیز می تواند شما را در نظر دیگران احمق جلوه بدهد.

نکاتی در مورد شروع باغبانی در آپارتمان مطلب مرتبط نکاتی در مورد شروع باغبانی در آپارتمان

پس بار دیگر که دچار خطا شدید سعی کنید آن را جبران کنید و اگر کسی از شما انتقاد کرد ، سعی نکنید که پاسخ او را بدهید در عوض آرامش خود را حفظ کنید و بگویید که اشتباه کرده اید و هرکس ممکن است دچار خطا و اشتباه شود و به هیچ وجه اشتباهات گذشته شخصی که شما را سرزنش کرده را یاداوری نکنید و کاملا آرام باشید و خشم خود را که مثل ذغال بر قلبتان است را خاموش کنید و ضمنا فراموش نکنید که با به اصطلاح «چزاندن» دیگران ، شما خنک نمی شوید بلکه شعله آتش درونتان بیشتر خواهد شد

2-دلیلش را پیدا کنید 

انسانست دیگر ! اشتباه می کند . گاهی ما خطایی انجام می دهیم و سپس برای خاموش کردن افکارمان و گول زدن خودمان چنین جملاتی را به خودمان می گوییم. درست است که هر انسانی اشتباه میکند و در گزینه 1 به همین مسئله پرداختیم اما اگر افراد زیادی انتقاد

مشابه ای داشتند پس حتما مشکلی داریم و حتما و سریعا باید آن اشکال را حل کنیم. برخی ها وقتی از آنها انتقاد میشود فورا می گویند:

«هرکس را در قبر خود می خوابانند » و یا اشعاری از شاعر بزرگ حافظ شیرازی مثل :«ای زاهد پاکیزه سرشت گناه دگران بر تو نخواهند نوشت »را بیان می کنند اما این اشتباه است و ما با این حرف ها را نباید بهانه ای پیدا کنیم تا به خطاهایمان ادامه دهیم.

لطفا اگر از طرف چندنفر و چندبار انتقادی به شما شده است سعی کنید خود را اصلاح کنید. 

گاهی ما متوجه نیستیم که اشتباهی انجام می دهیم و خدا توسط دیگران ما را آگاه میسازد مثلا اگر والدین و عمو و خاله به شما می گویند که نحوه صحبت کردن شما خوب نیست بجای دفاع از خود، عذرخواهی کنید و سعی کنید بدزبانی خو را اصلاح کنید.

3-شرایط را بسنجید.

وقتی از چپ و راست از طرف شخصی مورد انتقاد قرار میگیرید ،شرایط را بسنجید و ببینید چه کسی از شما انتقاد می کند ؟آیا از والدین شماست؟ آیا با شما دشمنی دارد؟ آیا شما را دوست دارد؟

اگر والدین و یا دوست شماست که حتما خیر و صلاح شما رامی خواهند و شما بخاطر آنها هم که شده باید اشکالات را رفع کنید.  

اما گاهی دیگران بیخود ما را سرزنش میکنند. آن زمان نیز باید آرامش خود را حفظ کنیم و سعی کنیم از دید او به قضیه نگاه کنیم.

آیا او عصبانی است؟ شاید عزیزی را از دست داده و ناراحت است و عصبانیت و ناراحتیش را سر شما خالی می کند؟ اگر این مورد پیش آمد لطفا سکوت کنید و بابت حرف های او ناراحت نشوید، او به احتمال زیاد از شما عذرخواهی خواهد کرد.

اما اگر احساس میکنید که با کارهایتان بهانه و آتو دست کسانی میدهید که احتمالا با شما دشمنی دارند لطفا باهوش باشید و سعی کنید حداقل در مقابل چشم دیگران مخصوصا دشمنانتان از اشکالات و اشتباهاتتان بکاهید. چیزی که باید بدانید این است که اگر شخص شریفی یا غیرشریفی یا هرکسی در خفا اشتباهاتی انجام دهد بعدا انرژی بیشتری برای جبران دارد ! اما اگر در جمع و در مقابل چشم دیگران مرتبا خطا و اشتباه انجام دهیم ، فرصت کمتری برای جبران و بازگرداندن اعتماد دیگران وجود خواهد داشت. 

پس قبل از واکنش شرایط را بسنجید یا بهتر است یاداوری کنم که چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؟ قبل از انجام عمل یا زدن حرف یا قضاوت کردن درست فکر کنید تا حد امکان احتمال اشتباه،خطا و یا گناه را مخصوصا در ملأ عام کاهش دهید.

4-آرامش داشته باشید و کار درست را انجام دهید. 

همانطور که در اول این مطلب گفته شد هرکسی حتی انسان های والا هم ممکن است دچار اشتباه شوند(مثلا حضرت یونس علیه السلام)، پس لزومی ندارد خودتان را زیادی برای اشتباهاتی که انجام دادید اذیت کنید ، فقط سعی کنید آرامش درونی خود را حفظ کرده و تمرکزتان را روی انجام کار درست بگذارید ، خودتان را از اشتباه جداکنید ، لزوما چون خطایی انجام داده اید یک انسان بد تلقی نمی شوید ، تمام دنیا هم اگر از شما ناامید شوند، خدا هنوز هم به شما امیدوار است و شما را دوست دارد پس سر خود را بالا بگیرید و از خدا درخواست کمک کنید و کار درست را انجام دهید تا کارهای اشتباه رنگ خود را از دست بدهند. لطفا خود را با جملاتی مثل من دیگه آب از سرم گذشته، فریب ندهید .

ماهی را هروقت از آب بگیرید تازه است. هروقت جلوی اشتباه کردن را بگیرید خوب است. به عبارتی هرگاه سعی کنید جلوی اشتباه کردن را بگیرید یعنی کاردرستی انجام داده اید.

نکته ای دیگری که باید بدانید این است که انتقادکردن یا مورد انتقاد قرار گرفتن همیشه بد نیست، چرا که حداقل فرهنگ ما این است که دوست واقعی، آینه برادرش است(این جمله از بزرگان ماست).

آینه دیگران باشید و از دوستتان و یا همسرتان هم بخواهید که آینه شما باشد اما مواظب باشید که دچار انسان های عیبجو نشوید و سعی کنید با حفظ آبروی خود و دیگران اینکار را انجام دهید.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده