مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» اگر میخواهید فرهیخته شوید؛ بخوانید

اگر میخواهید فرهیخته شوید؛ بخوانید

چگونه یک تحصیل کرده و فرهیخته باشیم؟


انسان تحصیل کرده کسی است که درک می کند و می داند که آموزش یک فرایند مادام العمر و همیشگی است. بنابراین ، برای منحصر به فرد شدن ، باید بطور مداوم در گسترش آموزه های خود تلاش کنید. یک مرد تحصیل کرده ویژگی هایی مثل با سوادی ، فرهیخته بودن و آگاه بودن را دارا است. او از اخبار جهان اطرافش اطلاع دارد ، هنردوست است و همیشه معقول و منطقی رفتار می کند.

چگونه جنسیت بچه را حدس بزنیم؟ مطلب مرتبط چگونه جنسیت بچه را حدس بزنیم؟

شما نیز اگر دوست دارید یک فرهیخته باشید کارهای زیر را انجام دهید

1-اخبار را دنبال کنید 

روزنامه یا نرم افزاری را که دوست دارید تهیه کنید و هر روز آن را مطالعه کنید. با ظهور وب و اینترنت این کار بسیار راحت تر شده است. سعی کنید اخبار را در سطح کشوری و جهانی دنبال کنید زیرا دنبال کردن اخبار محلی کافی نیست. سعی کنید دیدگاه شخصی خود را نسبت به آن اخبار بیان کنید . خواندن روزنامه های یک کشور کافی نیست شما باید روزنامه های بین المللی دیگر مثل واشنگتن پست،روزنامه گاردین، مجله نیویورک تایمز و هند تایمز و نوموند و ... را دنبال کنید .

همچنین می توانید صداها و فیلم ها خبری را نیز دنبال کنید . با اینکار علاوه بر اینکه از اخبار جهان مطلع می شوید و میتوانید اضهار نظر یا انتقاد کنید ، با واژگان جدید و تلفظ اسامی در مورد کشورهای دیگر نیز آشنا خواهید شد.


2-تحقیق و یادداشت برداری در مورد مناطق کلیدی 

راجع به مناطقی از جهان که به آنها علاقه مند هستید ، تحقیق و یادداشت برداری کنید . این یادداشت ها میتوانند پایه محکمی برای تحقیقات بعدی شما باشند مثلا اگر به فرانسه علاقه مند هستید بد نیست که اطلاعاتی در مورد ناپلئون یا شهر مارسی داشته باشید و سپس کتاب دزیره را بخوانید. این کار به شما کمک میک کند کتاب دزیره را بهتر درک کنید و از تاریخ فرانسه نیز کمی اطلاعات جمع آوری کنید یا مثلا اگر در مورد داعش مقاله ای خوانده اید بد نیست برای درک اوضاع در مورد شهر عراق اطلاعاتی داشته باشید تا بفهمید که علت ظهور داعش در عراق چه بود ! 

 منتقد باشید ، لزوما هرچه که بخوانید یا ببینید ارزش ندارد .

3-به موزه ها سر بزنید

به موزه بروید و با آثار هنری و تاریخی وقتتان را بگذرانید و خودتان را با آنها درگیر کنید. سعی کنید برای چند اثر وقت بگذارید . وقتی به آنجا می روید و در حال تماشای آثار و یا اثر خاصی هستید ، سعی کنید دلیل خاص بودن آن اثر را بفهمید و درک کنید. 

نسبت به هر اثر دید متفاوتی داشته باشید . یک نقاشی با یک عکس فرق دارد و برعکس. همچنین شما نباید به یک اثر کلاسیک همان دید را داشته باشید که به یک اثر معاصر دارید. 

حتی اگر یک اثر را قبلا دیده اید دوباره با راهنما به سراغ آنها بروید . 

شاید راهنما نکات جدیدی را در مورد آنها گفت که بتواند به دانش عمومی شما و فرهیخته تر شدن شما کمک کند. 

4- وارد دنیای ادبیات شوید

خواندن آثار ادبی شما را با دیدگاه نویسندگان فرهیخته گذشته آشنا و همدل خواهد کرد. می توانید با ادبیات کلاسیک شروع کنید . مثلا داستان هایی در مورد مردم قدیم یونان و ایران و چین بخوانید و از نحوه زندگی آنان مطلع شوید. این داستان ها اطلاعاتی از زندگی مثبت یا منفی مردم گذشته،زبان ، فرهنگ ، رنج ها و آسانی های زندگی آنان به شما خواهد داد. شما سعی کنید از آن ها درس بگیرید .

5-فلسفه بخوانید 

فلسفه به شما کمک می کند که در مورد اخلاق و معنای زندگی و اراده صحبت و اظهار نظر کنید . با خواندن فلسفه ، می توانید افکار و زندگی خود را شفاف تر بررسی کنید و این می تواند به شما در 

تصمیم گیری کمک کند. میتوانید با آثار بنیادی فلسفه مثل جمهوری افلاطون شروع کنید. این اثر شامل دیالوگ هایی است بین سقراط و شاگردانش تا بفهمند که جامعه آرمانی چیست و همانطور که شهر آرمانی خود را طراحی میکنند در مورد اخلاق، عقیده و اراده نیز صحبت می کنند.

6-یادداشت کنید 

هنگامی که ادبیات و فلسفه می خوانید از آنها یادداشت برداری کنید و ایده ها و عقاید خود را ضمن خواندن ، بنویسید و به آن صفحه ها بچسبانید.

نوشتن شما از خواندنتان اهمیت بیشتری دارد.

7-فیلم های هنری را ببینید 

هنگامی که در خانه بیکار هستید به دیدن فیلم های هنری بپردازید . سعی کنید فیلم هایی را انتخاب کنید که کارگردان های فرهیخته دارند . سپس نقدهایی که به این فیلم ها شده است را بخوانید.

و خودتان نیز سعی کنید یادداشت برداری کنید و نقد شخصی خود را داشته باشید .

8-با افراد تحصیل کرده معاشرت داشته باشید.

سعی کنید با افرادی که تحصیلات و تجربیات عالی(( چه آنها که در دانشگاه به این تحصیلات رسیده اند و چه آنها که در محل کار به این تجربیات رسیده اند)) دارند، معاشرت و گفتگو در تمام زمینه های زندگی داشته باشید. سعی کنید بفهمید که از کجا به آن دانش رسیدند

چگونه بفهمیم افسردگی داریم؟ مطلب مرتبط چگونه بفهمیم افسردگی داریم؟

و در مورد مسائلی که بلد نیستید از آنها سوال بپرسید.

در زمینه های مختلف با افراد مختلف که دارای دانش هستند معاشرت داشته باشید ، مکانیک محله میتواند به اندازه استاد دانشگاه شما علم و دانش داشته باشد حتی شاید تجربیات او در مورد زندگی از استادتان بیشتر باشد. 

9-به کنفرانس های عمومی بروید

ببینید چه زمانی و کجا سخنرانی هست به آنجا مراجعه کنید و به شخنان سخنران به خوبی گوش دهید ، سخنانش را تجزیه و تحلیل کنید و نظر خود را بیان کنید . سوال بپرسید و اطلاعات جمع کنید.

در این جلسات نیز یادداشت برداری را فراموش نکنید البته خود را با نوشتن همه حرفهای سخنران خسته نکنید ، فقط جملات کلیدی و مهم را یادداشت برداری کنید.

10-آرامش داشته باشید 

از نشانه های یک مرد تحصیل کرده، آرامش و خونسردی بیرونی اوست . به هیچ وجه فریاد نزنید مثلا اگر کسی شما را اذیت کرد یا باعث عصبانیت شما شد کاملا خونسرد باشید و سنجیده پاسخ او را بدهید. عصبانی شدن اصلا اشکال ندارد اما نباید اجازه دهید که عصبانیت در رفتار شما تاثیر بگذارد. صدای خود را بالا نبرید اما ضعیف هم صحبت نکنید سعی کنید آرامش داشته و با اعتماد به نفس صحبت کنید. بلند صحبت کردن باعث می شود که دیگران فکر کنند شما می خواهید جلب توجه کنید اما جلب توجه از مشخصات

 انسان های درس خوانده و تحصیل کرده نیست. با این حال ضعیف هم نباشید این ممکن است شما را ترسو جلوه دهد. در هر امری

 متعادل رفتار کنید . تعادل و میانه روی از مشخصات انسان های 

فرهیخته است. سعی کنید با حفظ آرامش خود از غرور و تکبر خود بکاهید و فروتن باشید . فروتن بودن نیز شما را فرهیخته جلوه میدهد

بشدت از لاف زدن و تکبر بپرهیزید . اگر اهل لاف زدن، آنهم با تکبر هستید یا مورد تمسخر دیگران قرار می گیرید و یا دیگران شما را طرد خواهند کرد. 

11-سوال بپرسید

این دلیل نمیشود که شما بخواهید فریخته بنظر برسید و سوال نپرسید این همان لاف زدن است اما از نوع عملی ! 

اگر چیزی را درک نمی کنید در موردش سوال بپرسید و توضیح بخواهید. از این کار نترسید ، بهتر است اشتباه کنید تا اینکه همیشه در جهل باقی بمانید.

ذهن کنجکاو ذهن باهوش است. اگر چیزی را نفهمیدید بگویید که آیا میل دارید که دوباره آن را توضیح بدهید؟


به امید یک کشور آباد 

موفق و پیروز باشید 

یا علی




فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده