مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» حل مشکلات خانوادگی با این 10 راه

حل مشکلات خانوادگی با این 10 راه

حل مشکلات خانوادگی

باسلام و عرض ادب 

همه خانواده ها مشکلاتی دارند و مشکلات جزئی از زندگی هستند. شکرآب شدن روابط خانوادگی یا بدهکاری ها، بیماری و ... باعث ناراحتی و غمگین شدن ما می شوند .

با بوجود آمدن مشکلات احساسی منفی نسبت به اعضای خانواده در ما بوجود می آید ! اما یادتان باشد که عمر کوتاه تر از آن است که بخواهیم بخشی از آن را از خانواده خود دلخور باشیم.

نکاتی در مورد شروع باغبانی در آپارتمان مطلب مرتبط نکاتی در مورد شروع باغبانی در آپارتمان

شما برای حل مشکلات خانوادگی می توانید از راه های زیر استفاده کنید 

1- اجازه دهید خشمتان فروکش کند

هیچکس پیدا نمی شود که در زندگی خود اشتباه نکند. این در مورد اعضای خانواده شما هم صادق است. اگر بحثی بوجود آمد و یا کسی اشتباه کرد ممکن است باعث عصبانیت شما شود . 

در صورت رخ دادن اینگونه موارد عصبانی بشوید اما واکنش نشان ندهید. صبر کنید وقتی که عصبانیتتان فروکش کرد در مورد آن مشکل با شخص موردنظر صحبت کنید .فقط یادتان باشد که عصبانیت کارها را خرابتر می کند . حتی اگر ناراحتی شما بیش از یک شب هم طول میکشد تمام آن شب را سپری کنید تا ناراحتی شما از بین برود سپس صحبت با او کنید . همچنین اگر یکی از اعضا عصبانی شد سعی کنید عصبانیت او را خاموش کنید یا حداقل باعث تشدید عصبانیت او نشوید .

2-به هیچ وجه بصورت آنلاین و از طریق شبکه های مجازی با اعضا بحث نکنید.

اکثر ما گاهی پیام هایی را از طریق ایمیل یا واتس اپ و ... ارسال کرده ایم که بعد از آن هزاربار پشیمان شده ایم .

اگر بحث یا مشاجره ای با خانواده خود دارید لطفا بصورت حضوری آن را حل و فصل کنید.

 حل ناراحتی ها و عصبانیت ها از طریق تلفن همراه بدترین راه برای حل مشکلات است. بحث های حضوری سبب میشود که بسیاری از حرف های درون ذهنتان را فیلتر کنید و واکنشی آرامتر داشته باشید.

گاهی ما حتی ناراحت و عصبانی نیستیم اما طرف مقابل ممکن است از پیام های ارسالی شما این برداشت را داشته باشد که شما عصبانی هستید و او هم واکنش بدی نشان دهد و بحث بالا بگیرد .

مردم در پیامک هایشان حرف هایی میزنند که در مجالس حضوری اصلا آنها را بیان نمی کنند . بنابراین بجای ارسال پیامک ، زنگ بزنید یا جلسات حضوری تربیت دهید .

3-از انتقاد کردن خودداری کنید 

زبان یک نعمت است ولی فکرش را بکنید. اگر زبان نداشتید چه میشد؟در مورد عصبانیت ها چه؟ اگر زبان نبود احتمالا بسیاری از دلخوری ها بوجود نمی آمد . زبان برای کامل شدن ماست اما ما استفاده درستی از آن نداریم . هنگام بحث با خانواده یا حتی دوستان ، از انتقاد و سرزنش کاملا خودداری کنید تا نتایج برعکس نشود. انتقاد و سرزنش باعث می شود طرف مقابل نیز برای دفاع از خود جبهه گرفته و شما را به باد انتقاد و سرزنش بگیرد و این باعث می شود شما و او بیشتر و بیشتر عصبانی و ناراحت شوید .لطفا این را بپذیرید که شما حتما نباید در مباحث پیروز شوید و هدفتان فقط خیرخواهی و یافتن حق باشد اما برای آن واکنش تند نشان ندهید و عصبانی نشوید.

از هر حرفی که می توان از آن به عنوان« ماشه » نام برد امتناع کنید! 

لحن صدای خود را آرام و ملایم نگه دارید و تمام تلاشتان را برای حفظ خونسردی، بکنید و سعی کنید حق را به طرف مقابل بدهید و از خشم او بکاهید اما این باعث ایجاد اشکالات بعدی نشود.

4-گذشتن و عفو کردن 

گذشتن از کسی که بدی کرده و عفو کردن کردن کسی که حق ما را پایمال کرده بسیار سخت است . اما یادتان باشد که هیچ چیز ارزش ناراحت کردن عزیزانتان را ندارد. عمر ما کوتاه است و دنیا از بین رفتنی است ! پس برای چیزی که از بین می رود عزیزانتان را سرزنش نکنید و آنها را ببخشید. البته این به این معنا است که گذشته را فراموش کنید و آینده بهتر و عاری از تنش و استرس برای خود بسازید .

5-مشکل واقعی را شناسایی کنید

ببینید ریشه مشکل از کجاست؟ اصلا شاید آن کسی که دائما با شما بحث می کند و باعث ایجاد مشکل می شود یک ناراحتی درونی دارد یا شاید از یک بیماری روحی،جسمی یا روانی رنج می برد!

شاید هردوی شما بابت فوت شدن عزیزی ناراحت باشید. بنابراین همیشه مشکل اصلی را در نظر بگیرید ، این به شما کمک می کند که بهتر بتوانید تصمیم بگیرید.

6-بجای قضاوت کردن، سوال بپرسید.

یک تکنیک خوب برای حل مشکلات سوال پرسیدن است نه قضاوت کردن. قضاوت کردن می تواند آدم ها را به حالت تدافعی در بیاورد .

حالت تدافعی آنها منجر به تشدید عصبانیت ها و بالاگرفتن دعواها می شود.

با سوال پرسیدن می توانید مشکل واقعی شخص را درک کنید و زودتر به راه حل برسید. همچنین پرسش میتواند از اینکه طرف مقابل احساس محکوم شدن داشته باشد،جلوگیری کند . همین باعث میشود بجای خشونت، مکالمه به ملایمت کشیده شود.

7-راه برقراری ارتباط را باز بگذارید .

عدم وجود ارتباط و صحبت نکردن با یکدیگر علت بسیاری از مشکلات و دعواها است. خاموش بودن اعضای خانواده در حل مشکلات، خودش یک مشکل بزرگ است . اگر شما اهل صحبت نیستید پس حل یک مشکل دشوار است . سعی کنید به آرامی صحبت کنید و مشکلات را حل کنید.  

چگونه بفهمیم افسردگی داریم؟ مطلب مرتبط چگونه بفهمیم افسردگی داریم؟

به یاد داشته باشید که برای حل مشکلات اولین قدم کنار گذاشتن غرور است. شخصی که روح بزرگتری دارد ، زودتر برای حل مشکل قدم بر می دارد.

8-سازش کردن را یاد بگیرید 

زندگی یعنی سازگار کردن خود با تفاوت ها! هر آدمی سلیقه،اخلاق،رفتار و کردار خودش را دارد و شما نباید دیگران را مجبور کنید که طبق قاعده شما پیش بروند. بجایش سعی کنید سازگار شدن را یاد بگیرید. اگر خانمتان آشپزی بلد نیست این یک مشکل است و شما باید با آن سازگار شوید ! گفتیم که غرور را کنار بگذارید و اگر خودتان آشپزی بلدید اینکار را انجام دهید . اصلا به چنین چیزی که امکان دارد همسرتان پر رو شود فکر نکنید . شما قرار است بقیه عمرتان را کنار او و سایر اعضای خانواده زندگی کنید پس سازگار شدن با مشکلات را یاد بگیرید. سازش کردن یعنی ارائه یک 

راه حل که هر دو نفر از آن راضی باشند و زندگی بهتری کنار هم داشته باشند. 

9- به یک مشاور مراجعه کنید 

اگر راه حل های شما برای حل اختلاف به جایی نرسیدند پس به یک متخصص مراجعه کنید . گاهی شما از پس حل یک مشکل به راحتی بر می آیید اما برخی مشکلات هستند که از حیطه شما خارج هستند و نیاز به کسی دارند که آنها را حل و فصل کند. بنابراین اگر مشکل به جایی رسیده که امکان فروپاشی یا بد شدن روابط وجود دارد حتما به یک مشاور خانواده مراجعه کنید ، شاید هزینه مالی کمی بپردازید اما زندگی خود را نجات داده اید.

10-مرزها را مشخص کنید 

اگر یکی از افراد خانواده(معمولا خویشاوندان) واقعا رفتاری سمی دارد و به شما ضرر می رساند بهتر است حریم خصوصی خود را مشخص کنید. و این مرزها را برای او به نرمی بیان کنید و بگویید که اگر فلان کار (مثلا برداشتن اموالتان) را ادامه دهد ، واکنش نشان خواهید داد (مثلا به پدرتان یا پدرش خواهید گفت و او را تنبیه خواهید کرد.)


امیدوارم با خواندن و عمل به این مطلب مشکلات خانوادگی شما از بین بروند. 

موفق و پیروز باشید.




فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده